Pædagogisk læreplan

Her kan du læse vores pædagogiske læreplan

Daginstitutionen er normeret til 120 børn fra 0-6 år, og er centralt beliggende – institutionens hjerte – sammen med fællesområdet. På Kong Gauers Gård har vi flere rum, som vi deler med generationsfællesskabet. Det giver os mulighed for at dele børnene op i dynamiske og fleksible fællesskaber bl.a. med fokus på også de mindre fællesskaber. Vi har bl.a. en sal, der giver mulighed for at bevæge sig og samles i større fællesskaber, en sanse- og velværesalon og et pædagogisk køkken, hvor børn og ældre sammen kan lave mad.

På Kong Gauers gård er børnegrupperne delt i to aldersgrupper. Vi kalder det de små og store stuer. Som ny institution er det ikke muligt, at vi konsekvent arbejder med denne aldersopdeling, derfor vil børn på 3 år, som begynder på Kong Gauers Gård begynde på de store stuer, indtil aldersopdelingen finder sit naturlige leje. På de små stuer går barnet indtil, det er omkring 3½-4 år. Herved får barnet i det 4. udviklingsår i større grad mulighed for at øve og udvikle sig i eget tempo og i mindre grupper med deres kendte voksne. Vi er bevidste om, at barnet i denne alder på en gang har brug for flere udfordringer i et trygt og kendt miljø med fokus på tryghed og nærværende voksne, mens det øver sig i at lege i f.eks. rollelege, hvor vennerne stiller krav, og de øver sig i at håndtere konflikter.

Der vil være forskellige milepæle i børnenes udvikling og i forhold til alder, som vi er optaget af ift. vores lege- og læringsmiljøer. F.eks. er selvhjulpenhed, at være blefri og have et mindre behov for søvn i løbet af dagen, milepæle hen mod at være klar til at flytte på de store stuer, hvor der stilles andre krav.

Omkring 4-årsalderen flytter børnene på de store stuer – som regel sammen med en eller flere venner. Vi er altid i dialog med forældrene om overgangen til de store stuer.

Lege og aktiviteter på de store stuer er præget af, at børnene har øvet sig i at lege og deltage i aktiviteter, hvor de kan håndtere udfordringer og krav i de sociale relationer.

Der er et naturligt større tempo, hvor børnene oplever et spændende og lærerig børneliv.

Pædagogisk grundlag

Evalueringskultur