Pædagogisk læreplan
Her kan du læse vores pædagogiske læreplan
Daginstitutionen er normeret til 120 børn fra 0-6 år, og er centralt beliggende – institutionens hjerte – sammen med fællesområdet. På Kong Gauers Gård har vi flere rum, som vi deler med generationsfællesskabet. Det giver os mulighed for at dele børnene op i dynamiske og fleksible fællesskaber bl.a. med fokus på også de mindre fællesskaber. Vi har bl.a. en sal, der giver mulighed for at bevæge sig og samles i større fællesskaber, en sanse- og velværesalon og et pædagogisk køkken, hvor børn og ældre sammen kan lave mad.
På Kong Gauers gård er børnegrupperne delt i to aldersgrupper. Vi kalder det de små og store stuer. Som ny institution er det ikke muligt, at vi konsekvent arbejder med denne aldersopdeling, derfor vil børn på 3 år, som begynder på Kong Gauers Gård begynde på de store stuer, indtil aldersopdelingen finder sit naturlige leje. På de små stuer går barnet indtil, det er omkring 3½-4 år. Herved får barnet i det 4. udviklingsår i større grad mulighed for at øve og udvikle sig i eget tempo og i mindre grupper med deres kendte voksne. Vi er bevidste om, at barnet i denne alder på en gang har brug for flere udfordringer i et trygt og kendt miljø med fokus på tryghed og nærværende voksne, mens det øver sig i at lege i f.eks. rollelege, hvor vennerne stiller krav, og de øver sig i at håndtere konflikter.
Der vil være forskellige milepæle i børnenes udvikling og i forhold til alder, som vi er optaget af ift. vores lege- og læringsmiljøer. F.eks. er selvhjulpenhed, at være blefri og have et mindre behov for søvn i løbet af dagen, milepæle hen mod at være klar til at flytte på de store stuer, hvor der stilles andre krav.
Omkring 4-årsalderen flytter børnene på de store stuer – som regel sammen med en eller flere venner. Vi er altid i dialog med forældrene om overgangen til de store stuer.
Lege og aktiviteter på de store stuer er præget af, at børnene har øvet sig i at lege og deltage i aktiviteter, hvor de kan håndtere udfordringer og krav i de sociale relationer.
Der er et naturligt større tempo, hvor børnene oplever et spændende og lærerig børneliv.
Pædagogisk grundlag
På Kong Gauers Gård er det at være barn en værdi i sig selv.
Hvert barn er skabt unikt og forskellighed er en ressource. Vi mener, at barnet gør det bedste, det kan, ud fra de forudsætninger og ressourcer, det har.
Barnet har brug for at blive mødt af anerkendende og nærværende voksne. Voksne som giver barnet nærvær, tryghed og omsorg så bar-net kan lære og udvikle sig med plads til kreativitet og fantasi. Voksne som ser, hører og forstår barnet med mange muligheder for at være nysgerrige, medskabende og aktiv i egen læring og liv. Således barnet oplever, at det er betydningsfuldt og har en demokratisk stemme.
Barnet udvikler sig og lærer i relationer med andre børn og voksne i et forpligtende fællesskab og den nære relation. I relationer hvor de voksne guider og anerkender barnet, så det trives, lærer og udvikler sig i trygge rammer.
Det gode børneliv hvor barnet bliver mødt med respekt, opmærksomhed og forståelse.
På Kong Gauers Gård er vi optaget af at skabe det gode børneliv, med tid, plads og ro til at være barn, til at lege, være fantasifulde og kreative – at udvikle sig. Vi har fokus på en hverdag som er tryg og forudsigelig med passende udfordringer i forhold til barnets alder og udvikling. Hjertevarme, tryghed og omsorg er en stor del af vores pædagogiske praksis.
På Kong Gauers Gård ser vi Dannelse som læring, hvor barnet i fællesskabet med børn og voksne udvikler sine værdier og viden om sig selv og sin omverden.
Barnet får en forståelse af den kultur, det samfund og vores samtid, som det er en del af og skal begå sig i.
På Kong Gauers Gård færdes barnet i et naturligt generationsfælles-skab, som bidrager til forståelse af forskelligheder og rummelighed.
På Kong Gauers Gård ser vi Børneperspektivet som at se verden med barnets øjne. Det handler om at give barnet en oplevelse af, at det har indflydelse, når det inviteres til at være aktivt deltagende og medskabere i sin egen hverdag. Barnet skal have mulighed for at sætte ord på, hvad det ser, hører og oplever, og herigennem definere egne oplevelser.
Herved får barnet mulighed for at ytre sig demokratisk og engagere sig i fællesskabet. Vores rolle er at skabe rammerne, der giver børnene mulighed for at udvikle deres fulde potentiale, samtidig med at vi respekterer deres unikke forudsætninger og behov.
Børns leg har en værdi i sig selv og er grundlæggende for barnets sociale og personlige læring, udvikling og forståelse.
På Kong Gauers Gård foregår legen gennem hele dagen, og er derfor en gennemgående del af barnets læring. Det er både den spontane og selvorganiserede leg, men også den organiserede og rammesatte leg. Legen er af stor værdi, da den fremmer både fantasi, kreativitet, nysgerrighed, sprog, sociale kompetencer, selvværd og ikke mindst identitet. I legen lærer barnet sine egne og andres grænser at kende og øver sig i at indgå i relationen med andre.
I vores pædagogiske praksis er vi opmærksomme på at skabe rammerne for at barnet har gode legebetingelser. Det handler om at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn. Nogle lege skal støttes, guides og rammesættes, for at barnet kan være med, og for at legen udvikler sig positivt. Vi er optaget af at skabe fleksible lege- og læringsmiljøer som giver plads til mange typer lege med plads til børnene
Børns læring sker gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og hverdagssituationer og udforskning af naturen, krop, sanser samt at eksperimentere med forskellige materialer.
Den trygge tilknytning, nærvær, genkendelighed og forudsigelighed er et vigtigt fundament for barnets læring. Derfor har vi stor fokus på vores pædagogiske læringsmiljø – dagens struktur og rutiner, som skaber trivsel og giver barnet overskud til at lære nyt. Samtidig er vi opmærksomme på, at barnet har brug for at blive stimuleret igennem oplevelser og dynamiske og fleksible pædagogiske læringsmiljøer.
På Kong Gauers Gård har vi en unik mulighed for, at børnene kan være en del af forskellige fællesskaber på tværs af alder.
Vi lægger stor vægt på generationsfællesskabet og den betydning, det har for børnenes dannelse. At kunne interagere med både yngre og ældre mennesker giver børnene værdifulde erfaringer, som styrker deres sociale og følelsesmæssige udvikling.
Samtidig er vi meget opmærksomme på at værne om børnefælles-skabet, da legen og samværet med jævnaldrende er en vigtig del af børns dannelsesproces. I børnefællesskabet lærer børnene blandt andet at skabe venskaber, forstå sociale normer og udvikle empati. Her får de deres første erfaringer med at være en del af et fællesskab, som er afgørende for deres senere liv.
I vores pædagogiske praksis er personalet meget opmærksomme på de rammer, de skaber omkring børnefællesskabet. De er bevidste om både deres egen rolle og de fysiske og sociale rammer, som omkranser børnenes samvær. Personalet arbejder aktivt med at understøtte børnenes fællesskab ved at skabe et trygt og inkluderende miljø, hvor børnene kan udforske relationer, lege og lære sammen.
I samarbejde med forældrebestyrelse har vi udarbejdet følgende pædagogiske princip for fællesskab og venskab.
Fællesskab og nærvær er grundpillen i alt, hvad vi gør. Det skaber et trygt og godt sammenhold – både for børn, forældre og medarbejdere. Alle børn og voksne er en vigtig del af fællesskabet.
Venskaber dannes på tværs af alder. Der er plads til både at værne om de venskaber, der allerede er, men også til at få øje på nye venner.
- På Kong Gauers Gård er det vigtigt at være en god ven. Vi øver at passe på hinanden og behandle hinanden rigtig godt.
- På Kong Gauers Gård taler alle/børn, forældre og medarbejdere pænt til og om hinanden.
- På Kong Gauers Gård hilser Alle/børn, forældre og medarbejdere på hinanden.
- På Kong Gauers Gård har alle forældre og medarbejdere ansvar for at bidrage til fællesskabet.
På kong Gauers Gård er det pædagogiske læringsmiljø rammen for barnets trivsel, udvikling og læring.
Vi er opmærksomme på at vores pædagogiske læringsmiljøer fremmer nysgerrighed, dialog og refleksion, så børnene får mulighed for at lære og udvikle sig gennem både daglige rutiner og leg og aktiviteter, som fremmer fantasi og kreativitet.
Vi har fokus på at skabe fysiske rammer, der indbyder til både leg, læring og fællesskab. Vi arbejder målrettet med at sikre, at læringsmiljøet understøtter børns nysgerrighed og kreativitet. Derfor tilpasser vi løbende vores læringsmiljøer, så det bedst muligt fremmer børns trivsel, læring og udvikling.
Vi har et læringsmiljø, der er designet til at støtte barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse. Vi tror på, at et positivt og engageret forhold til barnet er fundamentalt for at skabe et læringsmiljø, der inviterer til udforskning og udvikling.
Hos os møder børnene voksne, der er nærværende, engagerede og oprigtigt interesserede i at skabe aktive og dynamiske læringsmiljøer, som skaber fysiske, sociale og følelsesmæssige rammer, der gør det muligt for børnene at lære, udvikle sig og trives – hele dagen hver eneste dag.
På Kong Gauers Gård prioriterer vi forældresamarbejdet højt – et gensidigt tillidsfuldt og forpligtende samarbejde præget af inddragelse, anerkendende kommunikation og afstemte forventninger til hinanden.
Vi mener, at en åben og ærlig dialog skaber de bedste forudsætninger for samarbejdet omkring barnets trivsel, læring og udvikling. Derfor har vi fokus på et højt informationsniveau. Bl.a. er den daglige kontakt, når barnet afleveres og hentes barn utrolig vigtig. Vi gør os umage for at være åbne og imødekommende over for forældre, og fortæller gerne om de oplevelser, vi har haft sammen med jeres barn. Vi opfordrer til, at forældrene hjælper barnet ved at fortælle, hvis der er sket noget særligt derhjemme.
Så har vi mulighed for at tage særlige hensyn, hvis der er behov for det, og vi får et givende indblik i barnets liv. Jo bedre forældresamarbejdet er, jo bedre en hverdag for barnet.
I løbet af barnets tid på Kong Gauers Gård tilbyder vi følgende forældresamtaler:
- Opstartssamtale i forbindelse med barnets opstart
- 2 års samtale med primærpædagog og AKT ved behov
- Overgangssamtale når barnet flytter fra de små til de store stuer med primærpædagog, den nye primærpædagog og AKT ved behov
- Trivselssamtale 3-6 mdr. efter opstart på de store stuer
- Skolesamtale.
Der er altid mulighed for at holde forældresamtaler om barnet udover de planlagte samtaler, hvis der er et behov enten fra forældre eller barnets stue.
Børn i udsatte positioner – en pædagogisk tilgang på Kong Gauers Gård
Alle børn kan på et tidspunkt i deres liv være i en udsat position – enten kortvarigt eller længerevarende – af forskellige årsager. Vi har derfor et stort fokus på at give alle børn de bedste betingelser for trivsel, læring og udvikling. Vi mener, at alle børn skal have mulighed for at være en del af et fællesskab, og det er vores ansvar som voksne at arbejde inkluderende med hvert barn, med særligt hensyn til barnets individuelle behov for ro, struktur og genkendelighed. Målet er at styrke barnets trivsel, dannelse, læring og udvikling.
Den voksne spiller en vigtig rolle i arbejdet med børn, der befinder sig i udsatte positioner. Vi møder hvert barn med en åben og anerkendende tilgang, og vi tager udgangspunkt i barnets individuelle behov, tanker og følelser. Vores pædagogiske praksis er fleksibel og tilpasses det enkelte barns behov, men vi arbejder også med en overordnet struktur for børnefælles-skabet, der skaber forudsigelighed og tryghed. Vi ved, at strukturer som genkendelighed, tryghed og tilbagevendende traditioner har stor betydning for barnets trivsel. Derfor justerer vi løbende vores pædagogiske praksis både individuelt og i relation til hele børnegruppen.
Samarbejde med forældre og tværfaglige samarbejdspartnere
Vi er opmærksomme på, at samarbejdet med forældrene er afgørende for barnets trivsel, læring og udvikling. Derfor vægter vi den tætte dialog med forældrene højt, og vi tager altid udgangspunkt i barnets kompetencer og ressourcer. Et tæt samarbejde med forældrene giver os de bedste forudsætninger for at støtte barnet i dets udvikling. I Vejle Kommune arbejder vi på at udvikle stærkere fællesskaber for hele børnegruppen. For børn i udsatte positioner betyder det, at vi har et tæt og tværfagligt samarbejde med PPR, som består af tale-høre-konsulenter, pædagogiske rådgivere, socialfaglige rådgivere, ergoterapeuter og psykologer. Dette samarbejde er en vigtig ressource i arbejdet med at skabe de bedst mulige betingelser for barnet.
På Kong Gauers Gård møder barnet flere vigtige overgange i løbet af sin tid hos os.
Hver overgang er betydningsfuld, og derfor har vi et stort fokus på at skabe de bedste rammer for den gode overgang. Dette gælder både ved opstart, overgangen fra de små til de store stuer og den vigtige overgang til skolen. Vi lægger vægt på, at den pædagogiske praksis omkring vores overgange er kendt og forstået af alle, så der er fokus på forudsigelighed og genkende-lighed.
Overgangen mellem hjem og institution
Når barnet starter hos os, er overgangen fra hjemmet til institutionen en central del af vores arbejde. Vi prioriterer derfor den nære relation mellem barn og voksen samt et godt samarbejde med forældrene. Ved opstart afholder vi altid en samtale med forældrene, en pædagog fra stuen og den pædagogiske leder. På denne måde skaber vi gensidigt kendskab og skaber trygge rammer for barnets nye hverdag. Samtalen er også en mulighed for at aftale, hvordan indkøringen skal foregå. Vi anbefaler som regel at afsætte 1-2 uger til en tryg og langsom opstart.
Overgangen fra de små til de store stuer
For at sikre den gode overgang fra de små stuer til de store stuer, arbejder vi allerede på de små stuer med de samme rammer og aktiviteter, som børnene senere vil møde på de store stuer. Vi bruger den store legeplads, legehjørnerne på gangen og besøger regelmæssigt de store stuer. På den måde kender børnene de nye områder, inden de skifter til en ny stue. I ugerne op til overgangen bliver børnene inviteret på besøg i den nye stue, og der afholdes en forældresamtale for at forberede både børnene og forældrene på overgangen.
Overgangen til skolen
Vi har et tæt samarbejde vores distriktsskole Fælleshåbsskolen og de øvrige daginstitutioner i distriktet – Oasen og Blæksprutten. Vi holder løbende samarbejdsmøder, hvor vi planlægger og evaluerer børnenes besøg på skolen, deres tilknytning til skolen og det nye fællesskab, de bliver en del af. Vi arbejder også med vores fælles samarbejdsaftale for den gode overgang, som kan læses på vores hjemmeside. I det sidste år før skolestart mødes førskolebørnene i storegruppen hver onsdag frem til april. Fra april samles storegruppen hver formiddag. Fokus er på at skabe et fællesskab på tværs af stuerne og tilbyde børnene et særligt tilrettelagt læringsmiljø, der er målrettet førskolebørnene.
Besøg på Fælleshåbsskolen og skolesamtaler
Fra april afholder vi ugentlige besøgsdage på Fælleshåbsskolen, hvor børnene får mulighed for at lære hinanden at kende og møde de nye lærere og skolens rammer. Dette sikrer, at overgangen til skolen bliver så tryg og positiv som muligt. I foråret, op til sommerferien, afholdes en skolesamtale for hvert barn. Derudover arrangeres der en overleveringssamtale med lærerne fra skolen, og ved behov inddrages også forældrene i en fælles samtale. På den måde sikrer vi en god overlevering og en tryg overgang til det næste skridt i barnets liv.
Kong Gauers Gård er opført som en slags minilandsby og ligger tæt på både Fælleshåbsskolen og kirken i Gauerslund. I vores vision lægger vi stor vægt på at inddrage lokalsamfundet i vores hverdag og aktiviteter.
Vi ønsker at skabe et åbent og inkluderende miljø, hvor lokalsamfundet kan bruge vores faciliteter på mange måder. Vores smukke udeområder – med legepladsen, løbestierne og søen – er tilgængelige for alle. Vores stisystemer forbinder Kong Gauers Gård med både kirken, skolen og hallen, hvilket gør det nemt at bevæge sig rundt i området. Derudover tilbyder vi vores fællesrum til arrangementer som fællesspisning, bioaftener og andre sociale aktiviteter.
I samarbejdet med lokalsamfundet har vi et særligt fokus på at styrke fællesskabet og bekæmpe ensomhed på tværs af alle aldre. Vi ønsker at skabe et rum, hvor alle føler sig velkomne, og hvor der er plads til både aktiviteter og samvær for alle generationer.
Pædagogiske Læringsmiljøer og Lokalsamfundet
I vores pædagogiske læringsmiljøer, inddrager vi lokalsamfundet på flere måder. Vi arrangerer ture til Fælleshåbsskolens legeplads, kirken og andre nærliggende steder, som giver børnene mulighed for at lære om deres omgivelser. Derudover inviterer vi gerne lokale aktører som Børkop Højskole, kirken, Fælleshåbsskolen og andre samarbejdspartnere ind hos os. Disse samarbejder giver os adgang til nye og spændende læringsmiljøer samt kulturelle oplevelser, som vi kan tilbyde børnene og fællesskabet.
Vi ønsker, at børnemiljøet på Kong Gauers Gård er trygt og imødekommende.
Vi har fokus på, at alle mødes af nærværende voksne og at vi alle hilser på hinanden, at stemningen er positiv samt at vores æstetiske udtryk understøtter lege- og læringsmiljøerne, således det er et sted, der er rart at være for både små og store. Derfor passer vi på vores ting, hjælper hinanden med at rydde op og gøre klar til at andre kan lege eller lave aktiviteter i vores læringsmiljøer.
Vi stræber efter at skabe pædagogiske lege- og læringsmiljøer, der skaber rammer for forskellige muligheder af lege og aktiviteter med fokus på vores børnegruppe. For at understøtte børnenes selvstændighed, fantasi og kreativitet har vi de fleste af vores materialer i børnehøjde eller synlige så børnene kan se, hvad vi har. Vores lege-og læringsmiljøer er dynamiske og fleksible, og giver mulighed for at have både små og store fællesskaber.
Børneperspektivet har en væsentlig rolle i rammerne for vores lege-og læringsmiljøer. Derfor vurderes børnemiljøet gennem iagttagelser af børnenes leg og adfærd sammen med dialogen med børnene, så børneperspektivet bliver inddraget.
Evalueringskultur
”Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.
Lederen er ansvarlig for, at arbejdet med den pædagogiske læreplan evalueres mindst hvert andet år med henblik på at udvikle arbejdet. Evalueringen skal tage udgangspunkt i de pædagogiske mål og herunder en vurdering af sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Evalueringen skal offentliggøres.
Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at sikre en løbende pædagogisk dokumentation af sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Den pædagogiske dokumentation skal indgå i evalueringen.”
På Kong Gauers Gård arbejder vi løbende og systematisk med dokumentation og evaluering, således vi udvikler og kvalificerer vores pædagogiske praksis.
Vi bruger forskellige metoder i vores dokumentation og evaluering, herunder inddrager vi bl.a. dialogen med børnene, forældre, forældrebestyrelsen. Vi er opmærksomme på at skabe et rum til evaluering for medarbejderne, så vi har mulighed for at give feedback, sparre og reflektere over egen praksis, aktiviteter, struktur, tilgang til børnene samt de tilbagemeldinger og erfaringer vi har fået. Herved kan vi justere vores pædagogiske praksis ift. børnegruppen.
Vi har en systematisk mødestruktur med stuemøder, afdelingsmøder og middagsmøder, samt personalemøder, hvor vi er opmærksomme på, hvornår vi arbejder med evaluering og planlægning af den pædagogiske praksis ift. børnegruppen samt feedback, sparring og evaluering på børnenes trivsel. Udover egne iagttagelser bruger vi bl.a. GLK, SMTTE-modellen, relationsskemaer, sprogtrappen og dialogprofilen, som redskaber til dataindsamling, dokumentation og evaluering.
I hverdagen dokumenterer vi den pædagogiske praksis for børn og forældre igennem praksisfortællinger i mødet med forældrene. Vi har ugentlig billeddokumentation på AULA, og laver udstillinger af kreative processer. Barnet får desuden deres egen mappe med hjem ved deres opstart, hvor forældrene kan opbevare tegninger, sange og produkter som børnene får med hjem fra Kong Gauers Gård.
Hvert år har vi et fællesmøde med forældrebestyrelsen, hvor vi dykker ned i udvalgte emner omkring vores pædagogiske grundlag. Et fællesmøde hvor vi breder dialogen ud sammen med forældrene med fokus på at evaluere og videreudvikle vores pædagogiske praksis.