Organisering

Kong Gauers Gård er normeret til 120 børn. På nuværende tidspunkt har vi færre børn. Efterhånden som vi får flere børn, vil flere stuer åbnes og mere personale ansættes.

Vi bliver 7 stuer

4 små stuer, hvor børnene er 0-4 år. Her vil der være mellem 12-15 børn, sammen med 2 pædagoger og 1-2 medhjælpere/studerende.
3 store stuer, hvor børnene er ca. 4-6 år. Her vil der være mellem 18-23 børn, sammen med 2 pædagoger og 1 medhjælper/studerende

I de første år, vil vi i samarbejde med forældrene vurdere om nye 3-årige, som begynder på Kong Gauers Gård skal begynde på de små eller store stuer stue med udgangspunkt i deres udvikling. Det vil være en proces, hvor børnene på sigt ikke flyttes på de store stuer, når de fylder 3 år. De vil derimod få lov til at blive på deres stue, indtil vi vurderer, at de er klar.

De små stuer 0- ca. 4 år

Vi har valgt, at barnet går på de små stuer indtil, det er omkring 4 år. Herved får barnet i det 4. udviklings år mulighed at øve og udvikle sig i eget tempo og i mindre grupper. Samtidig er vi bevidste om, at barnet i denne alder på en gang har brug for flere udfordringer i et trygt og kendt miljø med fokus på tryghed og nærværende voksne, mens det øver sig i at lege i f.eks. rollelege, hvor vennerne stiller krav og de øver sig i at håndtere konflikter.

Der vil være forskellige milepæle i børnenes udvikling og i forhold til alder, som vi er optaget af ift. vores lege- og læringsmiljøer. F.eks. er selvhjulpenhed, at være blefri og have et mindre behov for søvn i løbet af dagen, milepæle hen mod at være klar til at flytte på de store stuer, hvor der stilles andre krav.

 

De store stuer ca. 4-6 år

Omkring 4-årsalderen flytter børnene på de store stuer – som regel sammen med en eller flere venner. Vi er altid i dialog med forældrene om overgangen til de store stuer.

Lege og aktiviteter på de store stuer er præget af, at børnene har øvet sig i at lege og deltage i aktiviteter, hvor de kan håndtere udfordringer og krav i de sociale relationer.
Der er et naturligt større tempo, hvor børnene oplever et spændende og lærerig børneliv.