Fællesskabet på tværs af generationer

De små øjeblikke - I det nære samarbejde på tværs af generationer lægger vi vægt på, at fællesskabet er naturligt

Derfor vægter vi at have venskabshuse, så det er de samme voksne, børn og ældre, der mødes. Det skaber tryghed og genkendelighed.

Samværet er præget af leg og aktiviteter for børnene, som lige så vel kunne være på deres egen stue eller hjemme. Det er ikke et mål, at de ældre og børnene deltager i samme aktivitet, hver gang de er på besøg, men der er plads til det.

Målet er nærmere at skabe rum til dialog, samtale, smile og et klem, som kommer spontant og skabes i fællesskabet. Derfor vægtes de små fællesskaber, hvor det er en mindre gruppe børn, som sammen med en voksen som f.eks. kommer på besøg. På den måde tager vi udgangspunkt i de behov og hensyn, der må tages på tværs af fællesskabet.

Nærværet, trygheden og genkendeligheden er vigtig for os i den pædagogiske praksis i fællesskabet mellem generationer. Samtidig er det vigtigt, at fællesskabet er dynamisk, således vi kigger ind i vores børnegruppe og ældre. Vi justerer vores praksis, således vi skaber de bedste vilkår for det hjertevarme fællesskab med omsorg, tryghed og trivsel.

Der er ansat en aktivitetsmedarbejder som arbejder med generationsfællesskabet og skaber bro imellem børn og ældre.

Praksisfortælling:
Det er morgenstund på stuen, flere børn er afleveret, og det summer af børn fordybet i leg og aktiviteter. I dag skal pædagogen Lise og fem børn være i Heden hele formiddagen både til frugt og frokost, så hun finder kurven frem og pakker de ting, som hun skal have med. På tavlen kan hun se, hvilke børn der i dag skal med på besøg. Inden længe er Lise og børnene klar til at gå. I dag har Lise selv valgt at tage nogle bestemte spil med, men andre gange er børnene med til at beslutte, hvad der skal med. Da de går fra stuen, går de forbi køkkenet, hvor de tager frugt og brød i kurven. Køkkenet fortæller, at frokosten endnu ikke er helt klar.
I Heden er der allerede nogle af de ældre, som er i opholdsstuen, andre er i deres lejligheder. I opholdsstuen står der altid noget fast legetøj, som børnene kan lege med, når de kommer på besøg. I dag skal børnene skiftes til at spille spil med Lise, mens de andre leger. Børnene er vant til at komme i Heden, som er deres ’venskabshus’. De er derfor meget hjemmevant, når de kommer.